Praca kierowcy zawodowego – tachografy

Czas pracy zawodowego kierowcy jest skrupulatnie kontrolowany przez stworzoną właśnie do tego celu Inspekcję Transportu Drogowego. Przede wszystkim przygotowywane przepisy prawne realizuje się obecnie tak, by bezpieczeństwo na drogach mogło być większe. Trzeba bowiem zwrócić uwagę, że transport mocno się rozwinął a firmy starają się stosować niskie ceny przy maksymalnej wydajności. Jeśli czas pracy nie byłby odpowiednio ograniczony to niestety mogłoby dochodzić do nadmiernego wykorzystywania pracowników, a to oczywiście prowadziłoby do wielu niebezpiecznych sytuacji na drodze spowodowanych przez przepracowanych kierowców.

Dlatego właśnie tachograf analogowy, który wynaleziony został już wiele lat temu stał się elementem kluczowym, gdy chodzi o kontrolowanie pracy zawodowych kierowców. Z zasady tachograf to urządzenie, które ma za zadanie rejestrować czas pracy kierowcy, przerwy oraz prędkość czy pokonywany dystans. We wszystkich samochodach przygotowywanych z myślą o pracy zawodowej montuje się takie urządzenie, które będzie te wszystkie parametry kontrolować. Jest to obowiązkowy element wyposażenia, ponieważ każdy kierowca jest zobowiązany do tego, by te wszystkie dane gromadzić i korzystać z tachografu. Warto zauważyć, że obecnie to takie urządzenie, które jest mocno udoskonalane i jego jakość także jest coraz lepsza, dzięki czemu można mówić o dokładniejszych pomiarach.

Podstawowe urządzenie to tachograf analogowy, który swoim wyglądem będzie przypominał nieco licznik samochodowy. Jednocześnie wykonuje on podobną prace, ale wszystko zapisuje na specjalnie przygotowanych woskowanych tarczach, które wkłada się do środka. W ten sposób w czasie jazdy czy postoju wszystko jest notowane i tarcze potem można pokazać w trakcie kontroli pracownikom inspekcji transportu drogowego. Tachograf analogowy w związku z tym, że pracuje na tego typu tarczach nie jest najlepszym z możliwych rozwiązań, ponieważ często spotykamy się z pewnymi nadużyciami, w ramach których dochodzi do podrabiania tarcz.

Dlatego według wielu osób lepszym rozwiązaniem są tachografy elektroniczne, które wszystkie dane gromadzą na specjalnym chipie i tutaj już podrobienie wskazań jest dużo trudniejsze, dlatego taki tachograf nowoczesny jest dużo bardziej wiarygodny. Oczywiście niezależnie od tego, które rozwiązanie będzie stosowane to z zasady Inspekcja Transportu Drogowego musi dać wiarę przedstawionym zapisom i musi udowodnić, że karty są podrobione, nie można zarzucić tego bez dowodów. Ogólnie rzecz biorąc współczesne tachografy są już coraz dokładniejsze i gromadzą nam wiele pożytecznych danych o pracy kierowcy. To oczywiście sprawia, że inspekcja, gdy otrzymuje karty z tachografu może dokładnie przeanalizować pracę danego kierowcy. Warto także zwrócić uwagę na to, że obecnie w trakcie kontroli kierowca musi zawsze pokazać karty z ostatnich 28 dni, co daje inspekcji pełny obraz wykonywanej pracy. Tachografy analogowe oczywiście tracą obecnie na rzecz tych elektronicznych, ale znajdziemy nadal wiele takich pojazdów, gdzie te w formie analogowej są montowane.